Raziskava - Zaradi zaslonov na dotik so naše vozniške sposobnosti prepolovljene - Avtomanija

Zaradi zaslonov na dotik so naše vozniške sposobnosti prepolovljene

Raziskava
Zaradi zaslonov na dotik so naše vozniške sposobnosti prepolovljene

Zaradi zaslonov na dotik so naše vozniške sposobnosti prepolovljene

21.12.2025 21:46

Trend digitalizacije kabin, kjer fizična stikala pospešeno izginjajo, proizvajalci radi prodajajo kot napredek. A znanost zdaj potrjuje tisto, kar v praksi čutimo vsi: upravljanje prek zaslona drastično poslabša nadzor nad vozilom.

Artur Švarc

V sodobnih avtomobilih so klasični gumbi in vrtljivi krmilniki postali prava redkost. Vse, od nastavljanja temperature in upravljanja radia do vklopa varnostnih asistenčnih sistemov, se je preselilo v globine digitalnih menijev na osrednjih zaslonih. Čeprav to oblikovalcem omogoča čiste linije, računovodjem pa prihranek, nova študija razkriva visoko ceno, ki jo plačujemo z varnostjo.

Raziskava, ki sta jo skupaj izvedla Univerza v Washingtonu in Toyotin raziskovalni inštitut, je postregla s konkretnimi številkami o tem, kako nevarno je v resnici »brskanje« po zaslonu med vožnjo. Rezultati, objavljeni v strokovni literaturi za uporabniške vmesnike, so potrdili domneve mnogih voznikov: zasloni so ubijalci pozornosti.

Šokantni rezultati: 50 odstotkov slabši voznik

V študiji je sodelovalo 16 voznikov, ki so v naprednem in realističnem simulatorju opravljali povsem vsakdanje naloge – menjavo glasbe, branje obvestil ali spreminjanje nastavitev vozila. Medtem so raziskovalci s senzorji natančno spremljali njihove biometrične odzive, vključno z gibanjem oči, potezami rok, širjenjem zenic in stresnimi reakcijami na koži.

Podatki so neizprosni. V trenutku, ko se voznikova pozornost preusmeri na zaslon na dotik, se natančnost in hitrost upravljanja z vozilom zmanjšata za več kot 50 odstotkov. Hkrati občutno pade tudi kakovost same vožnje, saj se je nenamerno vijuganje in odstopanje od voznega pasu povečalo za več kot 40 odstotkov. Pri tem je ključno poudariti, da ne govorimo o pisanju SMS sporočil na telefonu, temveč o uporabi vgrajenih sistemov, ki so jih proizvajalci tja namestili z namenom, da se uporabljajo med vožnjo.

Zakaj so zasloni tako problematični?

Težava ni le v tem, da moramo odvrniti pogled s ceste, temveč je glavni krivec t. i. kognitivna obremenitev. Pri klasičnih stikalih deluje mišični spomin, zato roka sama najde gumb za glasnost ali temperaturo, ne da bi oči zapustile cesto. Pri zaslonih na dotik pa taktilne povratne informacije ni. Voznik mora najprej vizualno locirati ikono, prebrati meni, usmeriti prst in preveriti, ali je bil dotik zaznan. V tem procesu so sočasno preobremenjeni oči, roke in možgani, kar drastično upočasni reakcijski čas v primeru nevarnosti na cesti.

Je rešitev vrnitev v preteklost?

Avtorji študije se zavedajo, da popolna vrnitev analognih stikal ni realna, saj so zasloni za proizvajalce preprosto preveč stroškovno učinkoviti in prilagodljivi. Namesto tega predlagajo »pametnejši« kompromis. Najpogosteje uporabljene funkcije bi morale imeti fiksno, vedno vidno mesto na zaslonu, virtualne tipke pa bi morale biti večje in bolj razločne. Prav tako bi morali sistemi znati prepoznati, kdaj je voznik pod velikim mentalnim stresom (npr. v gostem prometu), in takrat začasno blokirati manj pomembne funkcije menijev.

Za dodajanje komentarjev morate biti prijavljeni.
slovencsm22.12.2025 07:58
Dolgo časa so rabili. Za nekaj tako očitnega, na kar opozarjamo že dalj časa, bi morali zakonodajalci že zdavnaj odreagirati. Fizične gumbe za pogosto uporabljene aplikacije vrniti. Meni ima Škoda to še najbolj vzorno narejeno. Pa Mazda tudi razen nove CX 5. Pa mogoče še kakšnega modela, ki ga še nisem videl. Avto je delovni stroj in zato je ključnega pomena, da ga lahko upravljaš hitro in enostavno s čim manj pogledov s ceste. Potem bi morali pa urediti še uporabo telefonov. Uvedel bi, da morajo vsi novi modeli imeti povezavo s telefonom, ko se usedeš v avto. In da to deluje brezhibno in takoj. Ne da se včasih poveže, drugič spet ne, .... Skratka vse novotarije morajo biti v osnovi narejene teko, da voznika med vožnjo motijo minimalno.
BP_11.0722.12.2025 09:09
Jaz bi pa najraje šel še korak ali dva dlje nazaj v preteklost: zame je bil non plus ultra kokpit tisti v GM-Oplih v 00-ih letih - ena tipka = ena funkcija. Takrat veliko kritik avtomobilskih novinarjev, kjub temu, da si po par dneh avto vozil intuitivno. Pa razen infodispleja nobenega klinčevega ekrana. Če jim kot rešitev pade na pamet samo še bolj kompliciran sistem, ki bo ugotavljal psihofizično stanje voznika, potem je bolje, da raje ne naredijo nič.
shark91122.12.2025 09:41
Zakonsko bi morali predpisati, da vsi nazaj uvedejo fizične vrtljive gumbe za nastavitev glasnosti radia in za uravnavanje klime. To bi morali biti minimum! Razumem ekonomsko plat teh zaslonov, ki so za njih cenejši kot fizični gumbi, ampak ne razumem pa, da tega ne ponudijo kot dodatno opremo, pa naj si vsak ki to želi, kupi in vgradi v avto. Tako kot so to ponudili recimo v Xiaomi-ju.. Jaz bi to takoj zraven naročil pri avtomobilu! Kaj zadržuje večino proizvajalcev, da tega ne ponudijo kot dodatno opremo? https://insideevs.com/news/728089/xiaomi-su7-button-accessories/
alfafil22.12.2025 12:52
Ko bodo vsi avtonomni, potem bo to imelo smisel, zdaj pa je res nevarno. Rešitev je tudi glasovno izbiranje funkcij, v domačem jeziku, seveda.
xrenaultx23.12.2025 09:37
@shark911, za glasnost radia res ne potrebuješ več vrtljivega gumba. Saj imaš tipko na volanu in vedno uporabljam to. So pa te kapacitiven tipke in pa zaslonu res neumni. Na golfu 8, npr. dejansko moraš vedno pogledati v levo, da si vklopiš odroševanje šip. In še pri tem se zgodi, da vkopiš meglenko. Isto je npr. ko hočeš na hitro vklopiti vse štiri žmigavce. Vedno greš potem v en meni. Na 7 si to vse lahko delal na slepo, ker si točno vedel kje je kaj.
shark91123.12.2025 11:35
Najbolj mi je smešno, ko mi nekdo reče "tega res ne potrebuješ" :)
xrenaultx24.12.2025 09:37
Zakaj potrebuješ vrtljiv gumb za glasnost, če imaš tipko na volanu? Sem imel vrtljiv gumb na golfu 7, pa ga nisem nikoli uporabljal. Sedaj na golfu 8 pa imam tisti drsnik, ki ga pa prav tako ne uporabljam. Saj je lažje uporabiti volan.
7even7724.12.2025 10:03
@xrenaultx, drži, da imaš pri Golfu 8 (8.5) TUDI na levi strani "stikalo" za hitro odroševanje prednjega in stranskih stekel (levo prednje meglenke oziroma "luči za slabo vreme", na desni zadnja meglenka - ampak to je na sredini modula za luči. Odroševanje stekel in gretje zadnjega stekla je spodaj, tako da se bolj težko zmotiš), ampak s stekli in njih odoševanjem/ogrevanjem, kot veš, upravljaš tudi prek osrednjega zaslona, ki je zdaj, pri 8.5, RES dovolj velik in pregleden, seveda tudi odziven. Sicer pa že prej ni bilo težav s tem, kakor tudi z vklopom vseh štirih utripalk. Prav to stikolo je zares tudi stikalo, ne "le" dotična površina, tako da še težje človek zmoti in ob tem je to stikalo seveda enakovredno dosegljivo tako vozniku, kot sopotniku. Kar je tudi pravično, Strinjam se pa tudi s tem, da prav nekega vrtljivega (fizičnega) stikala za glasnost radia menda niti ne potrebujemo (več) tako zelo. In seveda, prek volana je vse zelo lahko in priročno urejeno, se povsem strinjam.
xrenaultx24.12.2025 13:08
@7even77, kako se težko zmotiš? Na levi strani imam sprednje meglenke in odreševanje stekel. In to je razlika 1 cm (zgoraj/spodaj). To pomeni, da če ne pogledaš dobro, vklopiš meglene namesto odreševanje. Ker tudi ne moreš otipati, kot si to delal na golfu 7, ker se kapacitivna tipka sproži, ko se jo dotakneš. Je pa tudi res, da je vsaj za mene pozicija stikal na totalno napačnem mestu. Precej boljše bi bila nekje na sredini konzole. Tudi žmigavce boš vedno vklopil, ker je to klasična tipka, se pa vedno potem tudi spremeni meni na zaslonu, ker s prsti potegneš po tipkah, ki so poleg. To vem, ker avto vozim vsakodnevno. Lahko poskusiš in ti povem, da ko boš želel na hitro vklopiti vse štiri žmigavce, boš 100% pritisnil eno izmed kapacitivnih tipk, ki so poleg. Saj dejansko se ne naredi ničesar, temveč odpre meni, je pa moteče. In ja, saj vem, da je lahko odroševanje vklopiš tudi preko zaslona. Toda, kaj ni bolj enostaven en klik, na slepo (kot je bilo možno v 7), namesto iskanja v menijih?
7even7724.12.2025 13:39
Saj te nisem nič ošteval.:) Celo razumel bi te morda, če v družini, med drugimi, ne bi imeli ravno (in spet) novo 8.5 (ni toliko pomembno, katero izvedenko glede modulov za luči, stekla in utripalke). So pa doma sicer različni, pred kratkim prevzeti novi avtomobili. Če ti še povem, da od l. 21’ do tega trenutka ni bila EDINA 8/8.5 pri hiši, potem verjetno pravilno domnevaš, da s temi stvarmi - osebno - nikoli doslej nisem imel in nimam prav nobenih težav. Iskreno. Je pa tudi vse dovolj intuitivno, tudi v primerjavi z nekoč mojo 7 GTI, kjer so bila vsa stikala seveda potisno-vrtljiva. Tista ureditev mi je bila takrat prav tako čisto ok, seveda pa je nekaj vode od takrat že tudi šlo mimo in s seboj prineslo druge, drugačne rešitve in novotarije. Vemo.
© Copyright 1999-2026 Avtomanija